Rynek preparatów na przeziębienie – czy to koniec tradycyjnych tabletek?

Artykuł Miesiąca
Dane co roku publikowane przez Narodowy Instytut Leków pokazują, że Polacy są na podium krajów europejskich pod względem spożycia leków i suplementów diety. Największą popularnością cieszą się środki przeciwbólowe na bazie ibuprofenu lub paracetamolu oraz suplementy przeciw infekcyjne. Rynek ten warty jest ponad 640 mln zł. Każdego roku kupujemy aż 30 mln opakowań tych preparatów. Jak dokładnie wygląda ta kategoria w aptekach i czy Polacy rezygnują z tradycyjnych tabletek na rzecz innych form produktów na przeziębienie?

W roku 2021 pomimo spadku sprzedaży liczby opakowań preparatów na infekcje o 8 proc. wartościowo rynek utrzymał się na tym samym poziomie. Jest to wynik m.in. wzrostu cen, który dotyka także branżę farmaceutyczną. To także konsekwencja dość łagodnej zimy 2021/2022. Wyższe temperatury mogły mieć nieznaczny wpływ na mniejszą podatność na infekcje, choć czynnik ten raczej nie miał istotnego wpływu na sprzedaż całej kategorii.

„Większą sprzedaż w ujęciu wolumenowym w 2020 roku możemy wytłumaczyć sytuacją pandemiczną. W tym okresie kupowaliśmy bardzo dużo leków i suplementów „na zapas”.  Najwyższą sprzedaż w tym segmencie mają leki bez recepty na objawy przeziębienia lub grypy, wzrasta także popularność preparatów witaminowych. Największy wzrost sprzedaży w kategorii odnotowały preparaty doustne będące mieszaniną. Ich całościowy udział w rynku to 5,6 proc, ale kategoria wartościowo w ciągu roku urosła aż o 37 proc (wolumenowo o 25 proc.). Nadal kapsułki i tabletki stanowią prawie połowę tego tortu, choć widać, że powoli Polacy przekonują się do preparatów w innych formach leczących objawy infekcji. Forma produktu może stanowić istotną wartość i przewagę konkurencyjną, dlatego producenci chętniej eksperymentują w tym zakresie” – tłumaczy Mateusz Hoppe, Analityk w Dziale Strategii NEKK.

Przeczytaj:  Jak niwelować przebarwienia na skórze twarzy?

Struktura sprzedaży preparatów na przeziębienie i infekcje

Według badań prowadzonych przez Grupę NEUCA struktura sprzedaży produktów na przeziębienie i infekcje jest dość zróżnicowana. Prym wiodą kapsułki i tabletki, których sprzedaż stanowi blisko 45 proc. rynku. Ten udział z roku na rok maleje (w tym odnotowano spadek o 6 proc.) a wynika to z coraz szerszej gamy dostępnych produktów. Drugie miejsce na podium zajmują preparaty w postaci proszku (udział w rynku 41 proc). Poza wspomnianymi wcześniej preparatami będącymi mieszaniną podawaną doustnie są także dostępne produkty musujące, których udział w rynku wynosi 7 proc. Te preparaty rok do roku zanotowały największy spadek sprzedaży opakowań – aż o 22 proc. Stawkę zamykają herbaty, które stanowią zaledwie 1 proc. sprzedaży liczby opakowań.

O agencji NEKK

NEKK to agencja reklamowa której oferta skoncentrowana jest na szeroko rozumianym rynku ochrony zdrowia oraz marketingu farmaceutycznym. Od blisko 14 lat realizuje projekty sprzedażowe i wizerunkowe dla branży pharma. NEKK to ponad 50 doświadczonych specjalistów, którzy pod jednym dachem łączą kompetencje w kluczowych obszarach: strategia i analiza, eventy, programy edukacyjne, kreacja, produkcja dtp, copywriting, korekta, oraz obsługa klienta. Tak kompleksowy zakres kompetencji pozwala przyjąć szerszą perspektywę w myśleniu o tym, co jest możliwe w marketingu farmaceutycznym.  Klienci NEKK to przekrój różnorodnych podmiotów: zarówno duże koncerny farmaceutyczne, kliniki medyczne, czy stowarzyszenia lekarskie. W ostatnim czasie NEKK prowadził m.in. projekty dla Merck Group,, Novascon Pharmaceuticals, Bayer, Biofarm, Bioderma, Angelini Pharma, Apotex Polska, Synoptis Pharma, NEKK prowadzi także stałą obsługę marek Grupy NEUCA.

Przeczytaj:  Gorączka u dziecka - co warto mieć pod ręką?