Poznaj najważniejsze składniki odżywcze obecne w rybach

Poznaj najważniejsze składniki odżywcze obecne w rybach

Polecne i promocje

Świeże ryby – zwłaszcza te tłuste i morskie (łosoś, śledź, makrela), ale też hodowlane (pstrąg, karp) – obfitują w witaminy, mikroelementy oraz inne składniki odżywcze. Które z nich jeść i dlaczego? Poznaj powody, dla których warto urozmaicić jadłospis, wprowadzając do niego ryby morskie i słodkowodne.

Spożycie ryb w Polsce – mimo coraz większej otwartości na nowe smaki, a także rosnącej świadomości zdrowego odżywiania – jest wciąż małe. Statystyczny Polak spożywa ok. 13 kg ryb rocznie, podczas gdy Japończyk blisko pięć razy więcej. Dietetycy zalecają, by jeść ryby nawet 2-3 razy w tygodniu – ze względu na ich wartość odżywczą i prozdrowotną. Jakie składniki można znaleźć w rybach?

Kwasy omega-3

W rybach morskich obecne są m.in. nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Działanie tych związków na organizm ludzki jest nie do przecenienia: począwszy od pozytywnego wpływu na wspomaganie rozwoju układu nerwowego, poprzez łagodzenie stanów zapalnych, przeciwdziałanie miażdżycy i zakrzepom, aż po regulowanie poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Coraz częściej łączy się kwasy omega-3 z działaniem antydepresyjnym, a nawet z profilaktyką nowotworów.

Mikro- i makroelementy

W rybach znajdziemy m.in.:

  • fosfor (bierze udział w procesach regeneracyjnych),
  • selen (ma działanie antyoksydacyjne i chroni komórki przed działaniem wolnych rodników),
  • jod (wspomaga prawidłowe funkcjonowanie tarczycy),
  • fluor (dba o stan kośćca i wzmacnia zęby).

Dodatkowo w mięsie ryb obecne są witaminy: A, E i C. Stanowi ono także wartościowe źródło witaminy D, która jest szczególnie ważna w utrzymaniu homeostazy organizmu, dba o jego odporność i ma związek z prawidłową pracą układu hormonalnego.

Potrzebne białka i aminokwasy

Mięso ryb wyróżnia się sporą zawartością białka oraz lizyny, cysteiny i metioniny, czyli aminokwasów niezbędnych ludzkiemu organizmowi, a przez niego niewytwarzanych. Cechują się wysoką strawnością i są przyswajane w blisko 90%. Ma to pozytywny wpływ na ogólny stan odżywienia organizmu – a przy tym reguluje budowę mięśni, produkcję kolagenu, poprawia koncentrację.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments