Dokuczliwe skutki niewyspania, czyli jak zły sen wpływa na nasze codzienne funkcjonowanie.

Poradniki

Dokuczliwe skutki niewyspania, czyli jak zły sen wpływa na nasze codzienne funkcjonowanie. Co może grozić w przypadku bezsenności, oraz jak wpływa ona na stan naszego organizmu. Opisuje też ile optymalnie godzin snu potrzebuje przeciętny człowiek w danej kategorii wiekowej.

 

Bezsenność nie tylko szkodzi zdrowiu, ale także bardzo skutecznie utrudnia nasze życie. Jest jednym z głównych czynników powodujących między innymi tycie i osłabienie organizmu, który staje się podatny na choroby. Można wygrać z tym dokuczliwym stanem tylko wówczas, gdy znajdzie się źródło problemów, które go generuje.

W XXI wieku brak snu stał się plagą ludzkości. Szacuje się, że już nawet około 35% Polaków ma znaczne problemy ze snem. W momencie, gdy jedni budzą się co chwilę w nocy lub bardzo wcześnie rano, inni w ogóle nie mogą zapaść w spokojny i regenerujący sen. Kiedyś problem ten dotyczył osób dorosłych, głównie po 40 roku życia. Dzisiejsze czasy tak wpływają na nasze odczucia i emocje, że już praktycznie nie ma znaczenia grupa wiekowa. Każdy może mieć zaburzenia snu.

Do niedawna kłopoty ze snem tłumaczono spadkiem poziomu melatoniny w danym okresie życia. Dziś dochodzi do tego niekorzystne tempo życia. Mamy coraz mniej czasu na relaks i korzystanie z promieni słonecznych. Mniej spacerujemy i się odprężamy. Nie starcza nam często czasu na podstawowe czynności, więc poświęcamy na nie czas, który normalnie poświęcilibyśmy na sen. Stresujemy się i trwamy w ciągłym niedostatku snu. Powoduje to coraz większe zmęczenie i rozdrażnienie, a także bywa czynnikiem chorobotwórczym. Bezsenność stała się chorobą naszych czasów wymagającą specjalistycznego leczenia. Chcąc pozostać w dobrym i zdrowym stanie, konieczne jest pokonanie tej przykrej przypadłości.

Często zastanawiamy się, co może powodować problemy z zaśnięciem, mimo wyraźnego zmęczenia. Elektryczność to dar dla ludzkości, jednak jej pojawienie się w naszych domach nie przeszło bez echa. Zwłaszcza teraz, kiedy coraz więcej czasu spędzamy w pomieszczeniach emitujących sztuczne światło. Również sprzęty takie jak telewizor, komputer czy smartfon wytwarzają niebieskie światło, dając wrażenie, że ciągle jest jasno. Sypialnia powinna być w nocy przytulnym, ciemnym azylem, w którym nasz organizm ładuje baterie na kolejny dzień. Otoczeni ciągłym światłem- jaśniejszym lub ciemniejszym – dajemy mu sygnał, że wciąż jest dzień. Nasz zegar biologiczny ulega rozregulowaniu.

Problemy ze snem niosą za sobą przykre dolegliwości, które mogą, lecz nie muszą dotknąć nas podczas zmagania się z bezsennością. Warto jednak o nich wspomnieć. Osoby cierpiące na chroniczny brak snu lub takie, które śpią bardzo mało, mają tendencję do tycia. Uwarunkowanie to zostało potwierdzone przez naukowców. Śpiąc wytwarzamy leptynę, hormon, który odpowiedzialny jest za uczucie sytości w naszym organizmie. W tym samym czasie zahamowana zostaje grelina, czyli hormon pobudzający apetyt. W przypadku braku snu, proporcje tych dwóch hormonów zostają zaburzone. Osoby zmęczone i niewyspane potrzebują większej dawki energii, przez co chętniej sięgają po różnego rodzaju przekąski.

Serce, jako maszyna napędzająca cały organizm, również staje w obliczu zagrożenia. Mięsień sercowy właśnie podczas nocnego odpoczynku ulega największej regeneracji. Pracuje znacznie wolniej i obniża ciśnienie tętnicze krwi. Chroni to przed wieloma poważnymi chorobami związanymi z tym organem. Ważne jest, aby sen był spokojny i wolny od wszystkich stresogennych czynników takich jak nagłe wybudzenie czy hałasy. Serce w momencie zagrożenia wytwarza hormony stresu, które odpowiedzialne są za produkcję większej ilości krwi. Dzięki nim organizm jest gotowy do nagłego działania.

Bezsenność niekorzystnie wpływa na układ odpornościowy organizmu. To właśnie w nocy system odpornościowy działa na najwyższych obrotach i wydziela do krwi więcej przeciwciał. Wysypiając się źle, stajemy się podatni na różnego rodzaju infekcje i choroby, które w normalnych warunkach mogłyby nas ominąć. Nie bez znaczenia jest fakt, że najlepszym lekarstwem na przeziębienie jest właśnie sen.

Chorobą, która potrafi pojawiać się nagle, jest cukrzyca. Zaburzenia snu i bezsenność z nimi związana często znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia tej choroby. Podczas snu nasz organizm sprawniej zarządza gospodarką hormonalną. Również glukoza jest w odpowiedni sposób obniżana przez właściwe wydzielania insuliny. Lekarze i specjaliści biją na alarm, twierdząc, że już 7-8 godzin snu wystarczy, aby ochronić się przed cukrzycą typu drugiego.

Sen jest niezwykle ważną częścią życia każdego człowieka. Stawiany na równi z tak podstawowymi i jednocześnie życiodajnymi potrzebami jak oddychanie i pożywianie się. Zdrowy i niczym niezakłócony sen utrzymuje w doskonałej kondycji zarówno nasze zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. W trakcie snu w organizmie zachodzą funkcje naprawcze. W różnych okresach życia zapotrzebowanie na ilość snu zmienia się wraz z wiekiem. Noworodki potrafią przespać nawet do 20 godzin na dobę. W wieku niemowlęcym zaczynają stopniowo zmniejszać tę potrzebę do około 14 godzin. Małym dzieciom wystarczy już 12 godzin snu, a uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych około 10. Zdrowej dorosłej osobie wystarczy natomiast już 7 godzin spokojnego snu, aby zregenerować swój organizm.

Pamiętajmy, że zdrowy sen, to zdrowy człowiek. Nie należy bagatelizować problemów związanych z nocnym odpoczynkiem. To z pozoru niewinne, lecz dokuczliwe zjawisko z czasem może przekształcić się w coś znacznie poważniejszego. Szanujmy zatem swój organizm i czas. Warto niekiedy zwolnić tempo i zwyczajnie odpocząć od natłoku codzienności.

4
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Ewa ze SzczecinaMalwina z BrzeszczSylwia Wjulita z krakowa Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
julita z krakowa
Gość
julita z krakowa

Ja jak się nie wyśpię, to cały dzień chodzę jak struta i kompletnie na niczym nie potrafię się skupić. Nawet mocna kawa czy herbata mi nie pomaga. Dla mnie 8 godzin snu jest najbardziej odpowiednia.

Sylwia W
Gość
Sylwia W

Mam dwoje małych dzieci i nie pamiętam kiedy ostatnio przespalam kilka godzin,a o całej nocy to już nie wspomnę.I wyglądam źle.Sama to widzę.Snuję się pi domu jak cień z bolącą głową i sińcami pod oczami.I tak codziennie niestety.

Malwina z Brzeszcz
Gość
Malwina z Brzeszcz

A ja nie mogę w ogóle zasnąć. Żadne dostępne bez recepty tabletki mi nie pomagają, po prostu nie zasnę. Próbowałam juz wszystkiego, ziół, tabletek na sennych i uspokajających, a nawet wina z miodem i nic mi nie pomaga. Mój lekarz przepisał mi lek ale działał on tylko kilka tygodni i uodporniłam się. Chyba nigdy już się nie wyśpię

Ewa ze Szczecina
Gość
Ewa ze Szczecina

Już nie pamiętam, kiedy dobrze spałam. Każdej nocy mam masę snów i rano budzę się bardzo zmęczona. Czasem wspomagam się lekami ale następnego dnia jestem jeszcze bardziej znużona. Myślę, że wynika to ze stresującego trybu życia.